Ortadoğu Gazetesi

SON DAKİKA

O'NUN AHLAKI KUR'AN'DI (1)

Muharrem Günay SIDDIKOĞLU / 2012-02-01 11:36:55

Allah'ın göderdiği din olan İslam Hz. Adem ile başlamış, Hz. Muhammed ile kemale ermiştir. Tevhid dininin (İslam'ın) son halkasını Hz. Muhammed (s.a.s.) teşkil etmektedir. Tevhid kelimesinin ikinci bölümü, Hz. Muhammed'in (s.a.s.) Allah'ın rasûlü/elçisi olduğuna iman etmektir. Bu inanç, bizi peygamberin örnek ve önderliğinin kabulüne götürür.

Hz. Muhammed Allah'ın İnsanlığa Gönderdiği En Büyük Lutfudur

"Hayır, Rabbine andolsun ki aralarında çıkan anlaşmazlık hususunda seni hakem kılıp sonra da verdiğin hükümden içlerinde hiçbir sıkıntı duymaksızın (onu) tam manasıyla kabullenmedikçe iman etmiş olmazlar." (4/Nisa,65)

Yüce Rabbimiz Kur'an-ı kerim'de: "(Rasulüm!) De ki : Eğer Allah'ı seviyorsanız bana uyunuzki Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın…." (Âl-i İmrân, 31)

" …Allah, sana Kitab'ı (Kur'an-ı) ve hikmeti indirdi ve sana (bütün bu) bilmediklerini öğretti. …" (4/Nisa -113)

"Andolsun ki içlerinden, kendilerine Allah'ın âyetlerini okuyan, (kötülüklerden ve inkârdan) kendilerini temizleyen, kendilerine Kitap ve hikmeti öğreten bir Peygamber göndermekle Allah, müminlere büyük bir lütufta bulunmuştur. Hâlbuki daha önce onlar apaçık bir sapıklık içinde idiler." (Ali İmran 3/164) buyurarak O'nun çok yüksek ahlâk ve hikmet sahibi bir şahsiyet olduğunu bildirmiştir. Hikmet sahibi olmak Kur'an-ın gizli ve ince manalarını anlama, onu yaşama, onunla hükmetme ve onun yaşama ilmidir. Bu ilmi peygamberimize Allah vermiştir.

O, ahlâkını Kur'an'dan almış, bütün iyilikleri kendisinde toplamıştır Allâh'ın râzı olduğu huy ve davranışlardan ibâret olan güzel ahlâk, Peygamber Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem-'in mübârek lisan ve tatbikâtı ile beşeriyyete teblîğ olunmuştur.

. Saygıdeğer eşi Hz. Aişe'ye Peygamberimizin ahlâkının nasıl olduğu sorulduğunda O, şu cevabı vermiştir:  

«O'nun ahlâkı Kur'ân idi» ; „ O yaşayan Kur'an dı."

Bununla ilgili olarak Allah Tealâ Kur'an-ı Kerimde:

"Legat kâne leküm fî rasulillâhi üsvetün hasenetun…" «Muhakkak ki Allah'ın elçisinde sizin için uyulması güzel örnekler vardır.» ( Ahzap 21 ) buyurmuş ve O'nun yaşayışını, sünnetinin örnek almamızı istemiştir. Eğer Kur'an canlansa insan şekline dönüşse idi ancak bir Hazreti Muhammed olurdu. Onun içinidirki Aişe validemiz "O yaşayan Kur'an'dı" buyurmuştur.

Bir hadisi şeriflerinde Sevgili peygamberimiz şöyle buyurur: Size şu beş şeyi emrediyorum. Birincisi Allah'a imandır. Allah'a iman nedir biliyor musunuz? Allah'tan başka mabud olmadığına ve benim son Peygamber olduğuma şahadet etmektir." (Buhari, Müslim, Tirmizi, Nesai, Ebu Davud, İbni Hibban, Taberani)

Allah'ın kitabından ve Sevgili Peygamberimizin sünnetinden uzaklaşmak münafıklık alametlerindendir. Bu konuda Nisa suresinde şöyle buyrulur:

"Onlara: Allah'ın indirdiğine (Kitab'a) ve Resûl'e gelin (onlara başvuralım), denildiği zaman, münafıkların senden iyice uzaklaştıklarını görürsün." (4/Nisa,61)

Peygambere itaat Allah'a itaattir. Bu konuda Yüce Allah şöyle buyuruyor:"Kim Peygamber'e itaat ederse, muhakkak Allah'a itaat etmiş olur…" (4/Nisa, 80),

(Hz. Peygamber Allah'ın kulu, elçisi ve İslâm dininin temsilcisidir. Ahlâkı Kur'an'dır. Allah'a inananlar için, dünya ve âhiret işlerinin tümünde en güzel örnek odur (33/Ahzab-21). Söyledikleri ve yaptıkları Allah'ın gözetimi ve izni altındadır. Kur'an'ın örnek uygulayıcısı odur. Kendisinin buyrukları da Kur'an'ın ruhuna uygun olup yalnız kendi zamanıyla kayıtlı değil, bütün zamanlarda geçerlidir. Çünkü ona Kur'an'ı açıklama yetkisi verilmiş (16/Nahl-44) ve hikmet öğretilmiştir. Sağlam kaynaklardan gelmiş hadislerine itibar etmeyip yalnız Kur'an'a dayandığı iddiasıyla Peygamber'i sadece bir aracı kabul etmek, kâfirliğin ve dinsizliğin bir köprüsüdür. Çünkü hayat dini olan İslâm, Allah'ın bildirmesi ve Resûlü'nün açıklama ve uygulamasıyla meydana gelmiştir. Âyette beirtildiği üzere Allah'a itaat ve sevgi, Resûlü'ne, onun hadis ve sünnetine uymakla gerçekleşir. Kim de onlara gönül rahatlığıyla teslim olmazsa iman etmiş sayılmaz.) (bk. 3 /Ali İmran,164; 4/Nisa,65)

"Kim Resul'e itaat ederse, muhakkak ki Allah'a itaat etmiş olur." (4/Nisa, 80), "Biz bütün peygamberleri ancak Allah'ın izni (emri) doğrultusunda kendilerine itaat edilsin diye gönderdik." (4 /Nisa/64)

"Her kim de kendisine doğru yol (İslam) belli olduktan sonra, Resule karşı tavır koyar (emirlerini beğenmez) ve (Resulü örnek alan) müminlerin yolundan başkasına uyarsa, onu döndüğü (ve seçtiği o sapık) yolda bırakırız. Sonra kendisini Cehenneme atarız. O ne kötü bir giriş yeridir. " (Nisa/115)

PEYGAMBERİN SÜNNETİNİ TERKETMEK (11) M. GÜNAY SIDDIKOĞLU

İmamı Gazali diyor ki: Ahlakın en mükemmeli, edebin en üstünü, Dinde edebtir. Bir Müslüman için amaçlanan mertebeye ulaşmak, ancak Allah'ın emirlerine uymak ve Peygamberler Peygamberi Hz. Muhammed'in edeplerine, ahlakın tâbi olmak iledir.

Peygamberin sünnetini terk ederek, başka yollara sapanların âhiretteki durumları Kur'an'da şöyle anlatılır: "O gün o (her inkârcı) zalim, ellerini ısırıp: "Keşke ben, peygamberle beraber kurtuluş yolunu tutsaydım" diyecek. (bak. 33/Ahzab/66-67) Yazıklar olsun bana! Keşke falanı dost edinmeseydim; Andolsun ki, bana o, (Kur'an) gelmişken, beni zikirden (Allah'ı anmaktan ve Kur'an'dan) o saptırdı. Zaten şeytan, (darlıkta) insanı yalnız ve yardımcısız bırakandır." (25/Furkan 26-29) "O gün, onların yüzleri ateşte evrilip çevrilirken; "Ah! Keşke biz, Allah'a itaat etseydik, Peygamber'e de itaat etseydik" diyecekler. Ve diyecekler ki: "Ey Rabbimiz! Doğrusu biz, efendilerimize ve büyüklerimize (onların isteklerine, hevalarına ve çağırdıklarına) uyduk, (onlar) da bizi (hak) yoldan saptırdı." (33/Ahzab/66-67) (karş. 2/Bakara/165-167)

"İnsanlardan bazıları Allah'tan başkasını Allah'a denk tanrılar edinir de onları Allah'ı sever gibi severler. İman edenlerin Allah'a olan sevgileri ise (onlarınkinden) çok daha fazladır. Keşke zalimler azabı gördükleri zaman (anlayacakları gibi) bütün kuvvetin Allah'a ait olduğunu ve Allah'ın azabının çok şiddetli olduğunu önceden anlayabilselerdi. İşte o zaman (görecekler ki) kendilerine uyulup arkalarından gidilenler, uyanlardan hızla uzaklaşırlar ve (o anda her iki taraf da) azabı görmüş, nihayet aralarındaki bağlar kopup parçalanmıştır. (Kötülere) uyanlar söyle derler: Ah, keşke bir daha dünyaya geri gitmemiz mümkün olsaydı da, simdi onların bizden uzaklaştıkları gibi biz de onlardan uzaklaşsaydık! Böylece Allah onlara, islerini, pişmanlık ve üzüntü kaynağı olarak gösterir ve onlar artık ateşten çıkamazlar. (2/Bakara/ 165-167) ( Bk. 7A'raf/36-39; 16/Nahl/27; 28/Kasas/62-66; 33/Ahzab/66-68; 34/Sebe/22; 37/Saffat/22-35; 38/Sâd/55-61)

Ebu Râfî (r.a) 'den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem şöyle buyurmuştur:

"Benim emrettiğim veya nehyettiğim bir konu kendisine iletildiğinde sakın sizden birinizi, koltuğuna yaslanmış olarak, "biz onu bunu bilmeyiz. Allah'ın kitabında ne görürsek ona uyarız, o kadar" derken bulmayayım." (Ebu Davud, Sünnet 5; Tirmizi, İlim 10; İbn Mace, Mukaddime 2 (Tirmizi "bu hadis hasen bir hadistir" demektedir.)

Bütün bu açıklamalar göstermektedir ki, sevgili peygamberimizin sünneti ve hadisleri olmadan Kur'an'ı anlamak mümkün değildir. Sadece bize Kur'an yeter diyerek Sünneti ve sevgili peygamberimizin hadislerini devre dışı bırakmak demek yeni bir din icad etmek demektir. Aslında bu tür saçmalıklarda bulunarak sünnet ve hadis düşmanlığı yapanlar, "Siz Hz. Muhammed'i ve O'nun sünnetini boşverin O'nun yerine benim dediklerime uyun" diyerek; kendi istek ve arzularına göre bir din oluşturma peşinde olanlardır. İslam âlimleri bu görüşleri savunan insanların dinden çıktıklarını ifade etmektedirler.

"Biz, bütün peygamberleri ancak Allah'ın izni (emri) doğrultusunda kendilerine itaat edilsin diye gönderdik. Onlar, (o tâğûtta muhakeme olmaya gitmek isteyerek) kendilerine yazık ettikleri zaman, (pişman olarak) sana gelip Allah'tan bağışlanmalarını dileselerdi, Peygamber de onlara mağfiret dileseydi, elbette Allah'ı, daima tevbeleri kabul edici ve çok merhamet edici bulurlardı." (Nisa-64)

"Hayır! Öyle (dedikleri gibi) değil. Rabbine andolsun ki (onlar) aralarında ihtilaf ettikleri meselelerde seni hakem yapmadıkça, sonra da verdiğin hükümden içlerinde bir sıkıntı (ve şüphe) duymadan, (sana) tam teslimiyetle teslim olmadıkça iman etmiş olmazlar." (Nisa-65)

Nisa suresi 64 ve 65. ayetin tefsirinde müfessirler şu görüşlere yer vermişlerdir:

"Allah'ın ve Resûlullah'ın hükmüne razı olmayan, tanımayanların Allah'a iman etmemiş olduğu bildirilmektedir (İbni Kesîr (Çetiner), I, 159 ve ilgili âyetler). Hulâsatü'l-Beyân'da ise "Şu halde âyet, Allah'ın kitabına ve Resûlullah'ın sünnetine uygunluk dışında bir şeyin hükmüne razı olmanın küfür olduğuna delâlet eder. Binâenaleyh, Allah'ın ve Peygamber'in hükümlerinden bir şeyi ister beğenmeyerek, ister küçümseyerek kasten reddetmek İslâm'dan çıkmaktır." denilmektedir." [Râzî, III, 960; Elmalılı, V, 21-22, 449] (h.t. Feyizli meali)

Kitap ve sünnet çizgisinde yaşayanlara Rasûl-i Ekrem -sallâllâhu aleyhi ve sellem-Efendimiz'in bu dünyâda da âhirette de muhabbet ve şefkat kanatları açıktır. Fakat Kur'ân ve sünneti terk edip yanlış yollara sapanlar ise âhirette büyük bir pişmanlık ve perişanlığa sürükleneceklerdir.

Nitekim Ebû Hüreyre radıyallâhu anh'dan rivâyet edildiğine göre, birgün Rasûlullâh -sallâllâhu aleyhi ve sellem-, ashâbıyla birlikte kabristana gitti ve

"Allâh'ın selâmı üzerinize olsun ey mü'minler diyârının sâkinleri! İnşâallâh birgün biz de size katılacağız. Kardeşlerimizi görmeyi çok isterdim. Onları ne kadar da özledim!" buyurdu.

Ashâb-ı kirâm:

"-Biz Sen'in kardeşlerin değil miyiz, yâ Rasûlallâh?" dediler.

Rasûl-i Ekrem -sallâllâhu aleyhi ve sellem:

"-Sizler benim ashâbımsınız, kardeşlerimiz ise henüz gelmemiş olanlardır." buyurdular.

Bunun üzerine ashâb:

"-Ümmetinden henüz gelmemiş olanları nasıl tanıyacaksın, ey Allâh'ın Rasûlü?" dediler.

Peygamber Efendimiz aleyhissalâtü vesselâm-:

"-Bir adamın alnı ve ayakları ak olan bir atı olduğunu düşünün. Adam bu atını hepsi de simsiyah olan bir at sürüsü içinde bulamaz mı?" diye sordu.

Sahâbe:

"-Evet, bulur, ey Allâh'ın Rasûlü!" dediler.

Bunun üzerine Rasûl-i Ekrem -sallâllâhu aleyhi ve sellem- şöyle buyurdu:

"İşte onlar da abdestten dolayı yüzleri nurlu, el ve ayakları parlak olarak gelecekler. Ben önceden gidip havuzumun başında ikram etmek için onları bekleyeceğim. Dikkat edin! Birtakım kimseler yabancı devenin sürüden kovulup uzaklaştırıldığı gibi benim havuzumdan kovulacaklar. Ben onlara «Gelin buraya» diye nidâ edeceğim. Bana:

«-Onlar senden sonra hâllerini değiştirdiler, (Sen'in sünnetini tâkip etmeyip başka yollara saptılar, büyük günahlar işlediler.) denilecek.

Bunun üzerine ben de:

«-Uzak olsunlar, uzak olsunlar» diyeceğim." (Müslim, Tahâret, 39)

Bu hadisi şeriften de anlaşılacağı gibi sevgili peygamberimizin şefaatine ulaşabilmek için Kur'an'a ve sünnete tabi olmalı ve O'nun ahlak anlayışını kendimize rehber edinmeliyiz. 




 



Diğer Makaleleri

- MUHSİN KİME DENİR? / Tarih : 2018-08-04 09:36:26
- 15 TEMMUZU ANLAMAK / Tarih : 2018-07-15 09:55:20
- İSLAM'DA KADIN VE AİLE / Tarih : 2018-07-14 10:11:31
- HER İŞE EÛZÜBESMELE İLE BAŞLAMAK / Tarih : 2018-07-12 09:37:29
- ALLAH'IN ÖVDÜĞÜ MİLLET / Tarih : 2018-07-09 09:55:57
- MHP GENEL MERKEZİ'NDE BİR GÜN / Tarih : 2018-07-06 09:54:06
- MİLLETLER ALLAH'IN ÂYETLERİDİR / Tarih : 2018-07-04 09:39:15
- BİR KAVMİ BOZMAZ ALLAH, ONLAR BOZULMADIKÇA / Tarih : 2018-06-30 09:34:51
- RAMAZAN AYI VE ORUÇ / Tarih : 2018-05-17 09:17:40
- YUNUS YÜREKLİ YAVUZ BİLEKLİ LİDER TÜRKEŞ / Tarih : 2018-04-04 09:39:53
- DOĞRU VE DÜRÜST OLMAYANIN DİNİ OLMAZ / Tarih : 2018-04-01 10:06:57
- İSLÂMİ KAYNAKLARDA HAK KAVRAMI / Tarih : 2018-03-25 10:12:43
- İSLAMDA İNSAN SEVGİSİ VE İNSAN HAKLARI / Tarih : 2018-03-11 08:34:25
- BEŞ ŞEYİN KIYMETİNİ BİL! / Tarih : 2018-03-08 08:01:17
- ALLAH ŞİRKTEN BAŞKA HER GÜNAHI BAĞIŞLAR / Tarih : 2018-02-19 07:40:31

Diğer Muharrem Günay SIDDIKOĞLU Makaleleri : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  İleri »