Ortadoğu Gazetesi

KENDİ HEVÂ VE HEVESİNİ TANRI EDİNEN İNSAN

Muharrem Günay SIDDIKOĞLU / 2012-10-30 10:03:06

İmamı Şafi ve Hanbele' e göre, "İslamın temeli üç hadis üzerine kurulmuştur.

Birincisi ameller niyetlere göredir. (Bu hadisi 30 sahabe rivayet etmiştir mütavatirdir) "İkincisi helal ve haram bellidir." Üçüncüsü "Dine dinden ve sünnetten olmayan bir şeyi katmak merduttur; reddolunmuştur" hadisleridir.

İmamı Şafi bu hadisin fıkıhtan yetmiş ayrı bâba girdiğini ifade der. "Dinden olmayan bir şeyi dine katan reddolunur" hadisi ahiret işini , "Ameller niyetlere göredir" hadis de dünya işlerini tanzim etmiştir. Birincisi ihlâsı, ikincisi niyeti anlatır.

Amellerin en hayırlısı Allahın farz kıldığını eda etmek, haram kıldıklarından sakınmak ve Allah katında olanı sadık bir niyetle istemektir. Ameller ile Allah rızası kastedilmektedir. Amel doğru olsa ihlâslı olmasa kabul edilmez. Fakat doğru olmasa da niyet sebebiyle o ameli işleyene sevap yazılır. Amelin doğru olması sünnete uygun olması demektir. Amel zahirde/görünüşte sünnete uygun olmalı, Batında ise/görünmeyen yönüyle ise Allah emrettiği için yapılmalı ve Allah rızası kast edilmelidir.

Kur'an-ı Kerimde, nefsanî arzularına aşırı düşkün olan, bu yüzden inanç ve yaşayışında haktan ayrılan, isyana ve günaha saplanan insan, "arzusunu kendisine ilah edinen" varlık olarak tanıtılmaktadır.

Allahtan Başkasını Rab Edinme Nefsinin Esiri Olma

Bir insan kimin istek ve arzularına göre hareket ediyorsa ona kulluk ve ibadet ediyor demektir. Bu anlamda kendi nefsinin istek ve arzularına uyan kimse nefsini, şeytanın emir ve isteklerine uyan kimse de şeytanı ilah edinmiş olur. Yüce Allah Kur'an'da şeytana ve nefsimize kulluk ve edilmemesi konusunda bizleri uyarıyor:

"elem e'had ileyküm yâ benî âdeme enlâ ta'budüşşeytân( e ), innehû leküm adüvvün mübîn ( ün ) / Ey âdem oğulları şeytana kulluk etmeyin/tapmayın çünkü o sizin apaçık düşmanınızdır.""(Yasin36/60); "Ve enı'budûni hâzâ sıratun müstegîm ( un )/ Bana tapın/kulluk edin işte doğru yol budur." /Yasin 36/61)

Eraeyte menittehaze ilâhehu hevâh(hevâhu), efe ente tekûnu aleyhi vekîlâ(vekîlen). (25/Furkan,43)

"Kötü duygularını kendisine tanrı edinen kimseyi gördün mü? Şimdi ona sen mi vekil olacaksın?" (25/Furkan,43)

Efe reeyte menittehaze ilâhehu hevâhu ve eDallehullâhu alâ ilmin ve hateme alâ sem'ihî ve Galbihî ve ceale alâ baSarihî ğışâveh(ğışâveten), fe men yehdîhi min ba'dillâh(ba'dillâhi), efe lâ tezekkerûn(tezekkerûne). (45/Casiye-23)

"Arzu ve heveslerini ilâh edinmiş, bilgisine rağmen (Allah'ı bırakıp da o hevâsına kul olmasından dolayı) Allah'ın da kendisini sapıklıkta bıraktığı, kulağını ve kalbini mühürleyip gözüne de bir perde çekmiş olduğu kimseyi gördün mü? Şimdi (bana söyle) artık Allah'tan başka, onu doğru yola kim getirebilir? Hâlâ düşünmeyecek misiniz?" (45/Casiye-23) [krş. 25/43; 28/50] (H.T Feyizli Meali)

Allah'a kul olma özelliğini kaybedip, nefsine tapan insanlar bütün iş ve hareketlerinin doğruluk ve meşruluk onayını Allah'ın buyruklarından değil, nefislerinden, ona hoş gelip gelmemesinden almaktadır. Böylece onlar, nefsini, hatta nefsânî aklını ilâhlaştırmıştır. Mehmed Âkif bunu şöyle ifade ediyor: "Beşerin taptığı kendisinin heykelidir / Dinlemem, etse de Allah'ı bütün gün takdîs / Ben bu mel'ûn putun uğrunda geberdim / Hâlâ kabaran kokmuş içimden: Yaşasın nefs-i nefîs!" Nefsin/hevâ ve hevesin hâkim olduğu yerde dalâlet (sapıklık) vardır. İnsan ondan kendisine pay ayırdığı ölçüde sapıklık içindedir.

"Allah ile birlikte başka bir ilâh edinme! Yoksa kınanmış ve yalnız başına bırakılmış olarak oturup kalırsın." (İsra/22)

"Rabbin kesin olarak şunları emretti: Ancak kendisine ibadet edin…" (İsra/23)

Asıl İbadet Nâsa Hizmettir..

Salih, barışçı, güven, temiz, uygun, iyi, faziletli, dini emirlere uyan, takva ehli, hayır işlerinde yarışan, huzur ve mutluluk getiren anlamlarına gelir. Amel ise: çalışma, insanın düşünce ve şuur ile yaptığı bütün iş ve faaliyetler demektir.

Sevgi temeline dayanan, Allah rızası ve sevgisi için yapılan, içerisine gösterişin ve şirkin bulaşmadığı her türlü iş ve ibadete Salih amel diyoruz. Fakat salih Amel denilince hemen aklımıza Allah rızası için yapılan namaz, oruç gibi ibadetlerimiz gelir. Hâlbuki namaz, oruç gibi ibadetler bizim kulluk borcumuzdur. Sevgili Peygamberimizin ifadesiyle "Asıl ibadet nâsa/insanlığa hizmettir." Salih amel de böyledir. Asıl salih amel Allah sevgisinden kaynaklanan, Allah rızasını kazanmaya, insana hizmete ve barışa yönelik bütün hayırlı işlere ve yatırımlara verilen addır. Sözgelişi insanlara iş ve aş vermek için fabrika kurmak, iş yeri açmak, okul yaptırmak gibi amellerin tümü Salih amel kapsamına girer..




 



Diğer Makaleleri

- MUHSİN KİME DENİR? / Tarih : 2018-08-04 09:36:26
- 15 TEMMUZU ANLAMAK / Tarih : 2018-07-15 09:55:20
- İSLAM'DA KADIN VE AİLE / Tarih : 2018-07-14 10:11:31
- HER İŞE EÛZÜBESMELE İLE BAŞLAMAK / Tarih : 2018-07-12 09:37:29
- ALLAH'IN ÖVDÜĞÜ MİLLET / Tarih : 2018-07-09 09:55:57
- MHP GENEL MERKEZİ'NDE BİR GÜN / Tarih : 2018-07-06 09:54:06
- MİLLETLER ALLAH'IN ÂYETLERİDİR / Tarih : 2018-07-04 09:39:15
- BİR KAVMİ BOZMAZ ALLAH, ONLAR BOZULMADIKÇA / Tarih : 2018-06-30 09:34:51
- RAMAZAN AYI VE ORUÇ / Tarih : 2018-05-17 09:17:40
- YUNUS YÜREKLİ YAVUZ BİLEKLİ LİDER TÜRKEŞ / Tarih : 2018-04-04 09:39:53
- DOĞRU VE DÜRÜST OLMAYANIN DİNİ OLMAZ / Tarih : 2018-04-01 10:06:57
- İSLÂMİ KAYNAKLARDA HAK KAVRAMI / Tarih : 2018-03-25 10:12:43
- İSLAMDA İNSAN SEVGİSİ VE İNSAN HAKLARI / Tarih : 2018-03-11 08:34:25
- BEŞ ŞEYİN KIYMETİNİ BİL! / Tarih : 2018-03-08 08:01:17
- ALLAH ŞİRKTEN BAŞKA HER GÜNAHI BAĞIŞLAR / Tarih : 2018-02-19 07:40:31

Diğer Muharrem Günay SIDDIKOĞLU Makaleleri : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  İleri »