Ortadoğu Gazetesi

HER İŞE EÛZÜBESMELE İLE BAŞLAMAK

Muharrem Günay SIDDIKOĞLU / 2018-07-12 09:37:29

Bir Müminde bulunması gereken en önemli özelliklerden birisi de dince yapılması meşru olan her işe euzü besmele ile başlamaktır.

Her işe Allah'ın adıyla, yani "Bismillâhirrahmânirrahîm-Rahman ve rahim Allah adıyla"  başlamanın, Müslümanlığın âdâbından olduğu bizzat Yüce Allah (c.) tarafından, Kur'an-ı Kerim'in ilk olarak indirilen, "İgra' bismi Rabbikellezi halag/Oku. Yaratan Rabbinin adıyla oku" (Alâk, 96/1) ayetiyle Hz. Muhammed (s.)'e ve O'nun şahsında bütün Mü'minlere bildirilmiştir. Bundan dolayıdır ki, Müslümanlar olarak, dince yapılması meşrû olan her işe besmele ile başlarız. 

Besmele, "Rahman ve Rahîm Allah adıyla" anlamına gelen "Bismillâhirrahmânirrahîm." cümlesinin adıdır. Peygamber efendimiz (s), "Besmele ile başlanmayan her iş bereketsiz ve sonu güdüktür." (Müsned, 2/259; Aclûni, Keşfü'l-Hafa, II,174) buyurarak her hayırlı işe besmele ile başlanmasını tavsiye etmiş, hayatının sonuna kadar her işe besmele ile başlamıştır. (Kurtubî, 1, 92)

Yüce kitabımız Kur'an-ı Kerim, Hz. Süleyman (a.s.)'ın Sebe kavminin melikesi Belkıs'a yazdığı mektubuna, besmele ile başladığını haber vermektedir. "innehû min süleymâne ve innehû bismillâhirrahmânirrahîm" (Neml-27/30) (Meali: Mektup Süleyman'dandır, Rahmân ve Rahîm Allah'ın adıyla (başlamakta)dır.) (Neml, 27/30) Peygamber Efendimiz (s.) de bu konuda şöyle buyurmaktadır: "Davud oğlu Süleyman (a.s.) ve benden başka hiçbir peygambere indirilmeyen bir ayet bana indirildi. Bu ayet, 'Bismillâhirrahmanirrahim'dir." (İbn Kesîr, İsmail b. Ömer, Tefsiru'l-Kur'ani'l-Azim, İstanbul, 1984, I, 33)

Kur'an-ı Kerim ayetlerinden olan besmele, Süleyman (a.)'dan sonra Müslümanlara has kılınan mübarek bir sözdür. Besmele manevî hazinelerin, sayısız hikmet ve faziletlerin anahtarıdır. Peygamber Efendimiz (s.), bu hakikati şöyle ifade buyurmuşlardır: "Besmele her kitabın anahtarıdır." (Câmiu's-Sağir, I, 127;Feyzü'l-Kadîr, III, 191) 

Hz. Peygamber (s.), bir hadis-i şeriflerinde "Müminin her işinin hayır olduğunu" bildirmiştir. (Müslim, Zühd, 64) Bu demektir ki, Mümin hayır olmayan hiçbir işi yapmaz. 

Bir işe başlarken Allah'ın adını anmak; kulun Allah'a şükrünün, teslimiyetin, her an O'nunla bir ve beraber olduğunun ifadesidir. Yani, insanın sahip olduğu imkânları, güç ve kuvveti, her türlü nimeti Allah'ın verdiğini bilmesi, bundan dolayı O'na minnettarlığını ifade etmesi ve hepsinden önemlisi de bu nimetleri O'nun rızası doğrultusunda kullanacağını taahhüt etmesidir.

Bütün işlerinin başında Allah'ı hatırlayan Mümin, O'nunla irtibat halini, bağını ve yakınlığını devam ettirmek istediğini ifade etmiş olmaktadır. Allah'ın adını anarak işlerine başlayan kimse, O'na yönelmiş, teslim olmuş, her türlü hayır ve başarıyı Allah'tan beklediğini ifade etmiş ve neticeyi O'na havale etmiş demektir. Samimiyetle Allah'a yönelenlerin mutlaka başarıya, huzur ve mutluluğa erişeceği yüce kitabımızda  "… Kul innallâhe yudillu men yeşâu ve yehdî ileyhi men enâb(enâbe)/De ki: "Allah dilediğini (arzu ve yaşantılarının gereği) sapıklıkta bırakır, kendisine yönelenleri de doğru yola iletir." (Ra'd, 13/27) ayetiyle  müjdelenmiştir. 

 Her işe besmeleyle başlamak, Allah'ın adını her vesileyle anmak; bir Müslümanın Allah'a imanının bir göstergesidir. Ancak, bu bir alışkanlık gereği olarak sadece dil ile değil de bilinçli ve kalbî bir içtenlikle yapılmalıdır. 

Cenâb-ı Hakk, sadece Müslümanların Rahmanı değil, Müslim, Gayrı Müslim bütün insanların ve mevcudâtın Rahmanı (rahmet edeni, yedireni, içireni, nimetinden istifâde ettireni) fakat sâdece Müslümanların Rahimi (bağışlayanı)dir. 

Yüce Allah'a: "Hem Müminlerin, hem kâfirlerin Rahmân'ı, fakat yalnız Müminlerin Rahîm'i" denilmesi de bundan ileri gelmektedir. "Ve kâne bil Müminîne rahimê (n)"  "Allah Müminlere karşı çok bağışlayıcı, çok merhametlidir." (Ahzâb, 33/43)

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

2-EÛZÜ İBADETİN BİRİNCİ BASAMAĞIDIR

Nasıl namaza el ayak ve diğer âzaları yıkamak suretiyle abdest alınarak başlanıyorsa; kalbin temizlenmesi de şeytan tarafından kalbe gelen vesveselerden kötülüklerden arınması suretiyle mümkün olur. Bu da Eûzübillahimineşşeytanirracîm demekle olur. Eğer bir Mü'min bunu samimi olarak içtenlikle söyler ve Allah'a sığınırsa kalbindeki riya, kendini beğenmişlik, gurur, hasetlik gibi kötülükleri atmış kalbini temizlemiş olur. Ondan sonra da Bismillahirrahmanirrahim kelimesini söylemek için yol açılır. Bunun için ârifler Eûzübillahimineşşeytanirracimi ibadet ve taatin birinci makamı olarak görürler Eûzüsüz ibadet ve taate başlamazlar. Abdestsiz Kur'an'a yapışmak, namaz kılmak doğru olmadığı gibi eûzüsüz ibadete başlamak da doğru olmaz. Eûzü birinci makam besmele de ikinci makamdır. Eûzü ile ins ve cin şeytanlarının şerrinden sığınmak, besmele ile de neye niyet ederek başlamışsa o şeyi Allahü Teâlâ'ya emanet etmek, ısmarlamaktır. Yani O'na sığınmaktadır.

Mealini "Rahman ve Rahîm Allah'ın adıyla" şeklinde verebileceğimiz besmeleyi aslî ifadesi ile okuyup öylece korumak uygun olur. Zira Besmele tıpkı ezan ve selâm gibi tüm Müslümanlar arasında ortak bir mesaj ve smbol niteliği taşımaktadır.

Sevgili Peygamberimiz, buyurdular ki: "Cebrail bana vahiy ile geldiğinde ilk gönlüme yerleştirdiği şey bismillâhirrahmânirrahîm oldu." (Dâre Kutnî İbni Ömer (r.a)den)

Bir gün Hazreti Osman (r.), Peygamber Efendimize Bismillâhirrahmânirrahîm'den sordu. Peygamberimiz O'na şu cevabı verdi: "Bismillah Allah'ın isimlerinden bir isimdir. Bununla Allah'ın en büyük ismi arasındaki yakınlık gözün beyazıyla siyahı arasındaki yakınlık gibidir."(İbni Ebî Hatim, Hâkim, Beyhâki, Herevi Hatib-i Bağdadi İbni Abbas'dan)

Yine bir başka hadis-i şerifte Sevgili Peygamberimizin şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:

"Bismillâhirrahmânirrahîm indiği zaman gökteki melekler buna çok sevindiler; Arş titredi. Bismillah ile birlikte bin melek indi. Bu meleklerin imanını artırdı. Cinler yüzükoyun yere kapandılar. Felekler bundan dolayı harekete geçti. Melekler besmelenin azametinden-büyüklüğünden dolayı baş eğip küçüldüler."

"Bismillâhirrahmânirrahîm indiği zaman dağlar tesbih getirdi. O kadar ki bu tesbihi Mekke ehli ve o bölgede bulunanlar işitti. Bunun üzerine dediler ki: "Muhammed dağları büyüledi."

Râvi devamla diyor ki: Rasûlüllah (s.) "Kim Bismillah'ı gönülden inanarak okursa onunla birlikte dağlar da tesbih getirir. Ancak ne var ki dağların tesbih sesi duyulmaz." buyurdular. (Ebû Nuaym İbn-i Sülemî; Hz. Âişe'den) Diğer bir rivayette ise şöyle deniliyor: "Dağlar ve taşlar tesbih eder. Ancak ne var ki insanlar bunların tesbihini işitmezler. (Allah'ın izin verdiği, Kalp gözü ve Gönül kulağı açık olanlar duyabilir.)

"Bismillâhirrahmânirrahîm" ile başlamayan her iş noksandır; yarar ve bereketi azdır." (Ebû Davud Nesâi İbni Mâce)




 


Diğer Makaleleri

- 15 TEMMUZU ANLAMAK / Tarih : 2018-07-15 09:55:20
- İSLAM'DA KADIN VE AİLE / Tarih : 2018-07-14 10:11:31
- ALLAH'IN ÖVDÜĞÜ MİLLET / Tarih : 2018-07-09 09:55:57
- MHP GENEL MERKEZİ'NDE BİR GÜN / Tarih : 2018-07-06 09:54:06
- MİLLETLER ALLAH'IN ÂYETLERİDİR / Tarih : 2018-07-04 09:39:15
- BİR KAVMİ BOZMAZ ALLAH, ONLAR BOZULMADIKÇA / Tarih : 2018-06-30 09:34:51
- RAMAZAN AYI VE ORUÇ / Tarih : 2018-05-17 09:17:40
- YUNUS YÜREKLİ YAVUZ BİLEKLİ LİDER TÜRKEŞ / Tarih : 2018-04-04 09:39:53
- DOĞRU VE DÜRÜST OLMAYANIN DİNİ OLMAZ / Tarih : 2018-04-01 10:06:57
- İSLÂMİ KAYNAKLARDA HAK KAVRAMI / Tarih : 2018-03-25 10:12:43
- İSLAMDA İNSAN SEVGİSİ VE İNSAN HAKLARI / Tarih : 2018-03-11 08:34:25
- BEŞ ŞEYİN KIYMETİNİ BİL! / Tarih : 2018-03-08 08:01:17
- ALLAH ŞİRKTEN BAŞKA HER GÜNAHI BAĞIŞLAR / Tarih : 2018-02-19 07:40:31
- Türk Adının Manası ve Türk Soyu / Tarih : 2018-02-18 08:31:10
- BİZİM DİNİMİZ MUHABBET DİNİDİR / Tarih : 2018-02-12 07:57:11

Diğer Muharrem Günay SIDDIKOĞLU Makaleleri : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10  İleri »